Son dönemlerin en popüler konusu: NFT Nedir?
24 Ağustos 21
NFT yani Non-Fungible Token için direkt olarak takas edilemez jeton diyebiliriz. Son dönemin en çok konuşulan varlıklarından biri olan NFT, dijital varlıkların birbirinin yerini alamayacağını, benzersiz olduklarını onaylayan bir sistemdir. Resim, ses dosyası, sanat eseri, video ve diğer dijital türlerin temsiliyeti için kullanılabilen NFT’nin temelleri 2017 yılında Ethereum’da atılmıştır. Kripto para dünyasındaki popülaritesini son zamanlarda oluşturan NFT’ler sanat eserlerinden, interaktif oyunlara kadar farklı kullanım alanlarına sahiptir.
Fiziksel varlıkların, dijital dünyadaki karşılığı diyebileceğiz NFT’lerin değiştirilmesi ve dönüştürülmesi söz konusu olmadığı için özel dijital imzalar ile korunur. Yapılacak olan satışta ise telif hakkı NFT sahibine kripto olarak ödenir. Sergilendiği ve satın alınabildiği platformların olduğu NFT’ler için direkt veya açık arttırma ile sahip olma seçenekleri de bulunmaktadır. Tabii bu platformların ücretsiz olmadığını bir defaya mahsus belli bir ödeme yapılması gerektiğini de hatırlatmalıyız. Etki alanı giderek artan NFT’nin bu kadar sık tercih edilmesindeki en öneli sebeplerden biri de hak sahibine tanıdığı faydadır. Günümüzde dijital ortamlardan bir ürün veya hizmetin kopyalanması oldukça kolayken, bu kolaylık eserler için de geçerlidir. NFT sistemine aktarılan eserlerde ise herhangi bir kopyalama, el değiştirme, haklardan mahrum kalma gibi bir sorunla karşılaşmak mümkün değildir.
NFT, kullanım alanı ve ciddiyeti ile ilgili örnek vermek gerekirse; Twitter’ın ilk tweeti olan ve CEO Jack Dorsey tarafından yazılan "just setting up my twttr." tweetinin NFT versiyonunun 2.9 milyon dolara satılmasını gösterebiliriz. Aynı şekilde NBA yıldızı Lebron James’in NBA Top Shot uygulaması aracılığıyla sunulan smaç video NFT’sinin 77 bin dolara satılması söylenebilir. Bahsedilen bu çok yüksek ödeme miktarlarından NFT’nin belli bir kesime hitap ettiğinin düşünülmesi yanlış bir algı olur. Bilinirliğini her geçen gün arttıran NFT’lerin ticareti herkes tarafından yapılabilmektedir. Dijital alt yapıdan dolayı dünyanın her yerinden, her kullanıcının satın alma gerçekleştirebilmesine imkan sunan NFT’lere artan taleple arz da artmaktadır. Bu da doğal olarak fiyatların artmasına da sebep olmaktadır. Oluşan bu dünyada en olumlu gelişmelerden biri ise daha fazla eserin ve daha fazla sanatçının burada yer alma ihtiyacı duymasıdır. Böylelikle bu sanatçılara ulaşılabilirlik daha olası bir seviyeye gelirken, daha çok eserin satışı sağlanmaktadır.
Dijital pazarda karşımıza çıkan her yenilik için akıllarda oluşan “kalıcı mı?” sorusu NFT’ler için de sorulmakta. Bunun cevabını net olarak verebilmek tabii ki mümkün değil, bunu süreç içerisindeki yaygınlaşma veya benimsenme durumu belirleyecektir. Günümüzde yükselen bir değer olarak NFT’leri ileride sosyal medya dahil her alanda etkin bir şekilde görüp göremeyeceğimizi zaman gösterecektir